esmaspäev, 20. aprill 2015

Kuidas mõjutab mind reklaam?



Aastaid tagasi valitses ühiskonnas aeg, mil kõike oli vähe. Toodeti üldiselt väga kvaliteetset kaupa. Kauba suhtes polnud valikuid, tuli osta seda ühte, mida saada oli. Sel ajal polnud ka reklaamid nii levinud, kui tänapäeval. See on mõistagi arusaadav, sest tänapäevases ühiskonnas on välja kujunenud palju sama toote pakkujaid erinevates valdkondades. Seega tulebki teistest eristumiseks enda toodet inimestele reklaamida.
Reklaamid puudutavad meid kõiki - erinevate huvidega inimesi erinevate valdkondade reklaamid. Need on eelkõige loodud selleks, et me neid asju ostaksime. Et meil tekiks vajadus asjade järgi, mille poole me muidu võib-olla et ei vaatakski. Reklaamidega rõhutakse meie põhilistele vajadustele, milleks on söök, jook, ravimid, seks.
Reklaamid on tehtud spetsiaalselt selleks, et mõjutada inimesi, pannes neid asju ostama. Kuna reklaamid on üldiselt kallid, siis on need lühikesed. Selle eest aga väga hästi läbi mõeldud, kuidas teha inimesele selgeks, et just seda toodet oleks tal kindlasti vaja, isegi siis, kui see tegelikult ei ole vajalik.
Selleks kasutatakse mõistagi erinevaid kavalaid ja psühholoogilisi nippe. Kõik algab juba sealt maalt, et kes seda toodet reklaamis tutvustavad ehk kes on valitud näitlema. Näitlejaid on erinevaid. See, kes osutub valitus, sõltub sellest, mis toodet ja mis otstarbeks reklaamitakse. Selleks, et tekitada inimestel turvatunnet, et asi on ikka väärt ostmist, kasutatakse sageli reklaamides ära tuntud inimesi. Vahel aga on vaja rõhutada ilu (näiteks riiete reklaami puhul) ja siis osutub valituks mõni modell, kelle seljas näeb kõik ilus välja. See muidugi aga tekitab soovi endalegi see riideese soetada, mõtlemata sellele, et inimesed on erinevad ja kõik ei pruugi kõigi seljas ühtemoodi ilus välja näha.
Isegi, kui me teame, et reklaamis pole kõik päris nii nagu päriselt, teeme me sageli ikka valikuid just selle järgi, mida oleme reklaamis näinud. Me ei mõtlegi sellele otseselt, me lihtsalt alatedlikult ostame asja, mida nägime reklaamis. Näiteks lähed poodi juua ostma ja riiuli juures seistes sirutad ikka käe selle pudeli poole, mis on reklaamist tuttav, mitte aga selle poole, mida pole reklaamitud, sest see tundub sulle tundmatu.
Samuti on ka reklaame, mis ei käi minu tõekspidamistega kokku. Näiteks kohtab tänapäeval üha enam igalpool salendavaid tablette, kreeme ja igasugu imevidinaid, mis lubavad, et kulutame lühikese aja jooksul kiirelt ja kergelt kilosid ja olemegi ilma muretsemata väga heas vormis ja võime rahumeeli bikiinides randa minna. See aga pole kindlati tõsi. Tuleb olla realistlik ja mõelda. Kui need tooted aitavadki kaalulangusele kaasa, siis üsna suure tõenäosusega pole see püsiv ja kaalukaotus tuleneb vee mitte rasva arvelt, mistõttu tulevad need üleliigsed kilod tagasi. Sageli tuleb hiljem tagasi rohkem, kui esialgu kaotatud sai, sest organism vajab ikkagi ka toitaineid.

Me näeme igal pool enda ümber reklaame ja suur enamus meist on langenud ühel või mitmel korral reklaami ohvriks võib-olla endalegi teadmata. Reklaamid on tehtud eelkõige selleks, et inimesi asju ostma panna, aga tuleb olla realistlik ja mõelda, kas meil ikka on neid asju vaja, mida reklaamitakse. Kuigi reklaam mõjutab meid siiski alatedlikul viisil ikkagi, saame me selle ära hoidmisele ka ise kaasa aidata. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar