Aastaid tagasi valitses
ühiskonnas aeg, mil kõike oli vähe. Toodeti üldiselt väga kvaliteetset kaupa.
Kauba suhtes polnud valikuid, tuli osta seda ühte, mida saada oli. Sel ajal
polnud ka reklaamid nii levinud, kui tänapäeval. See on mõistagi arusaadav,
sest tänapäevases ühiskonnas on välja kujunenud palju sama toote pakkujaid
erinevates valdkondades. Seega tulebki teistest eristumiseks enda toodet
inimestele reklaamida.
Reklaamid puudutavad
meid kõiki - erinevate huvidega inimesi erinevate valdkondade reklaamid. Need
on eelkõige loodud selleks, et me neid asju ostaksime. Et meil tekiks vajadus
asjade järgi, mille poole me muidu võib-olla et ei vaatakski. Reklaamidega
rõhutakse meie põhilistele vajadustele, milleks on söök, jook, ravimid, seks.
Reklaamid on tehtud
spetsiaalselt selleks, et mõjutada inimesi, pannes neid asju ostama. Kuna
reklaamid on üldiselt kallid, siis on need lühikesed. Selle eest aga väga hästi
läbi mõeldud, kuidas teha inimesele selgeks, et just seda toodet oleks tal
kindlasti vaja, isegi siis, kui see tegelikult ei ole vajalik.
Selleks kasutatakse
mõistagi erinevaid kavalaid ja psühholoogilisi nippe. Kõik algab juba sealt
maalt, et kes seda toodet reklaamis tutvustavad ehk kes on valitud näitlema. Näitlejaid
on erinevaid. See, kes osutub valitus, sõltub sellest, mis toodet ja mis
otstarbeks reklaamitakse. Selleks, et tekitada inimestel turvatunnet, et asi on
ikka väärt ostmist, kasutatakse sageli reklaamides ära tuntud inimesi. Vahel
aga on vaja rõhutada ilu (näiteks riiete reklaami puhul) ja siis osutub
valituks mõni modell, kelle seljas näeb kõik ilus välja. See muidugi aga tekitab
soovi endalegi see riideese soetada, mõtlemata sellele, et inimesed on erinevad
ja kõik ei pruugi kõigi seljas ühtemoodi ilus välja näha.
Isegi, kui me teame, et
reklaamis pole kõik päris nii nagu päriselt, teeme me sageli ikka valikuid just
selle järgi, mida oleme reklaamis näinud. Me ei mõtlegi sellele otseselt, me
lihtsalt alatedlikult ostame asja, mida nägime reklaamis. Näiteks lähed poodi
juua ostma ja riiuli juures seistes sirutad ikka käe selle pudeli poole, mis on
reklaamist tuttav, mitte aga selle poole, mida pole reklaamitud, sest see
tundub sulle tundmatu.
Samuti on ka reklaame,
mis ei käi minu tõekspidamistega kokku. Näiteks kohtab tänapäeval üha enam
igalpool salendavaid tablette, kreeme ja igasugu imevidinaid, mis lubavad, et
kulutame lühikese aja jooksul kiirelt ja kergelt kilosid ja olemegi ilma
muretsemata väga heas vormis ja võime rahumeeli bikiinides randa minna. See aga
pole kindlati tõsi. Tuleb olla realistlik ja mõelda. Kui need tooted aitavadki
kaalulangusele kaasa, siis üsna suure tõenäosusega pole see püsiv ja
kaalukaotus tuleneb vee mitte rasva arvelt, mistõttu tulevad need üleliigsed
kilod tagasi. Sageli tuleb hiljem tagasi rohkem, kui esialgu kaotatud sai, sest
organism vajab ikkagi ka toitaineid.
Me näeme igal pool enda
ümber reklaame ja suur enamus meist on langenud ühel või mitmel korral reklaami
ohvriks võib-olla endalegi teadmata. Reklaamid on tehtud eelkõige selleks, et
inimesi asju ostma panna, aga tuleb olla realistlik ja mõelda, kas meil ikka on
neid asju vaja, mida reklaamitakse. Kuigi reklaam mõjutab meid siiski
alatedlikul viisil ikkagi, saame me selle ära hoidmisele ka ise kaasa aidata.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar